top of page

Patrick Severein

Sterke merken bouwen met content en formats

Hoe zorg je ervoor dat jouw merk de komende jaren overleefd? Door aan een sterk merk te bouwen natuurlijk. En dat kan, in mijn ogen, alleen als je dat doet met sterke, inhoudelijke content.

 

In de workshop ‘Merken bouwen met content en formats’ laten we aan de hand van inspirerende cases zien hoe je als merk aan je verhaal kunt bouwen met behulp van content. We laten contenttrends zien, kijken naar inspirerende formats, spreken over de overeenkomsten tussen reclame en content en gaan gezamenlijk kijken naar dé basisingrediënten voor een sterk (content)merk.


Ook krijg je tips, handvatten en adviezen om zelf een sterk contentformat te bedenken. En natuurlijk ga je tijdens de workshop ook zelf aan de slag met het bedenken van een contentformat en kun je natuurlijk je eigen praktijkvragen stellen.

Loes Meys

AI & kennisbank: toepassing in beeld, video en tekst

De arbeidsmarkt kent veel complexiteit en een enorme contentuitdaging. Werkplatform Maqqie gebruikt AI om deze complexe materie te vertalen in eenvoudige tekst, beeld en video. Zo wordt het geluid in video’s achteraf aangepast bij wijziging van teksten, worden beelden uitgebreid voor een bredere toepassing en maakt AI de SEO-briefing en uitwerking van meta-beschrijvingen een stuk eenvoudiger.

Wanda Haveman & Annelies van 't Westende

Het succes van de unieke contentwasstraat van Odido

Het is je vast niet ontgaan: sinds 5 september is Nederland een nieuw telecommerk rijker: Odido. T-Mobile en Tele2 transformeerden naar Odido.

 

Een project van ongeëvenaarde omvang, waaraan in het diepste geheim werd gewerkt. Hoe zet je alle content om naar een nieuw merk en bouw je een website terwijl het CMS nog ontwikkeld wordt? En hoe fiks je die klus met zoveel stakeholders, afhankelijkheden, complexe processen, een tsunami aan content en een onwrikbare deadline?  
Door een contentwasstraat op te zetten. Honderden webpagina’s, de app, e-mailcampagnes, handleidingen, de chatbot, modemboxen, banners, sms’jes en simkaarten: alles kwam voorbij. De uitdaging zat hem niet alleen in het herschrijven van enorme hoeveelheden copy, maar ook in de hoeveelheid besluiten die nog genomen moest worden en de hoge kwaliteit die verwacht werd. Benieuwd naar het succesverhaal achter deze contentwasstraat? Annelies en Wanda nemen je mee. 

Martin Kranenburg

Ben jij klaar voor de nieuwe schrijfrevolutie? Schrijf je beste tekst met ChatGPT als tweede brein

AI-experts voorspellen dat in 2026 90% van alle content online direct of indirect is geschreven door Artificial Intelligence. Ga daar maar eens vanuit! Hoe bereid je jezelf als ervaren communicatieprofessional, webredacteur of contentmanager hierop voor? Vind je het lastig om een goede prompt te schrijven? Weet je nog niet wanneer je ChatGPT wel én wanneer je het beter niet inzet? Kom dan naar deze break out en ontdek:

  • Waarom je nu moet meebewegen en experimenteren.

  • Hoe je ChatGPT effectief inzet in de 3 fasen van het schrijfproces. 

  • Hoe je prompts schrijft die jouw werk leuker, efficiënter en persoonlijker maken.  

​​

Aan het einde van de break out ga je met een door ChatGPT geoptimaliseerde tekst naar huis. Dus, neem je laptop, mobiel en een dosis energie mee.  

Etienne Donicie

Zet ChatGPT in als jouw redactie-assistent in alle fases van het schrijfproces

Schrijf overtuigende teksten mét hulp van ChatGPT. De ideale redactie-assistent die nooit moe wordt of een deadline mist en altijd beschikbaar is om je te helpen met je teksten.

 

Gebruik ChatGPT:

  • als motor voor ideeën;

  • voor het schrijven van ruwe tekst;

  • om teksten samen te vatten en te redigeren;

  • door met standaard prompts te werken of;

  • als jouw eigen schrijfcoach.
     

Marlies Klooster & Julia Zjochova

Digitale toegankelijkheid van websites - een quick scan van je website met tips om je website toegankelijker te maken

In een 10 minuten sessie kijken we samen naar een pagina van je website, door de ogen van iemand met een beperking. Je krijgt tips en adviezen wat jij als webredacteur kan doen om je pagina te verbeteren. Kan dat met AI? Misschien…We laten je zien wat toegankelijkheid te maken heeft met inclusie en hoe het je helpt het imago van je organisatie te verbeteren. Bijvangst: je content wordt ook beter vindbaar door de zoekmachines.

Break outs

Bekijk op deze pagina het overzicht van de verschillende break outs van het congres Contentmarketing & Webredactie. Het overzicht wordt binnenkort met nieuwe sprekers aangevuld. De zaalindeling en het tijdstip van de break outs wordt later bekendgemaakt. 

  • Houd je van grappen? Je bent niet alleen. Toch valt er steeds minder te lachen in communicatie. En de opkomst van technologie gaat daarin niet vrijuit.

     

    Paul van Kuilenburg nodigt je uit voor een duik in de vrolijke wereld van komische campagnes. Tijdens een sessie waarbij hilarische content en inhoudelijke punten hand in hand gaan. Waarom zouden we weer wel wat vaker mogen lachen? Wat maakt de lach zo moeilijk te vangen? En zou AI ook een rol van betekenis spelen in de weg terug naar meer humor? 

  • De arbeidsmarkt kent veel complexiteit en een enorme contentuitdaging. Werkplatform Maqqie gebruikt AI om deze complexe materie te vertalen in eenvoudige tekst, beeld en video. Zo wordt het geluid in video’s achteraf aangepast bij wijziging van teksten, worden beelden uitgebreid voor een bredere toepassing en maakt AI de SEO-briefing en uitwerking van meta-beschrijvingen een stuk eenvoudiger.

  • Het gebruik van (generatieve) AI-toepassingen bij het maken van content is ontzettend handig en kan veel tijd en kosten besparen. Dergelijk gebruik is echter niet zonder juridisch risico, vooral niet als het materiaal vervolgens ook daadwerkelijk wordt ingezet en geopenbaard. Maar wat zijn deze juridische risico’s eigenlijk?

     

    In deze sessie licht ik de belangrijkste risico’s toe, waarbij ik vooral stilsta bij de toepassing van intellectuele eigendomsrechten bij gebruik van (generatieve) AI voor content creators, zoals het auteursrecht. Is bijvoorbeeld jouw content beschermd als je voor de creatie daarvan gebruik hebt gemaakt van AI, of mag dan iedereen daar zomaar gebruik van maken? Maak je hierbij niet mogelijk inbreuk op werk van derden? En mag je bijvoorbeeld door AI gegenereerde (voice) deepfakes inzetten? Ook geef ik tips hoe je het beste om kan gaan met deze juridische risico’s.

  • Hoe waarborg je customer centricity in content strategie en content design? In deze break out sessie vertelt Roy Hornstra, Program Manager Content Marketing, aan de hand van 4 building blocks hoe Booking.com dit aan heeft gepakt in de ontwikkeling van de in 2023 gelanceerde onboarding content journey op de Partner Hub. Verwacht tips over hoe je jobs-to-be-done, data en UX inzet om een goede basis te bouwen.

  • Krijg een exclusieve kijk achter de meest spraakmakende rebranding van 2023: de overgang van T-Mobile & Tele2 naar Odido. Rindert de Lange, Manager Merkstrategie, neemt je mee in de achtergrond en de unieke positionering van Odido in een digitaal tijdperk.

  • In 2022 heeft funda haar doelgroep uitgebreid. Naast huizenzoekers en -verkopers richt het populaire huizenplatform zich nu ook op huiseigenaren. Met deze nieuwe strategische koers kan het platform waarde toevoegen in elke fase van de woonreis. Hierbij speelt funda’s contentplatform, met 'Doe je huiswerk op funda' als centrale boodschap, een essentiële rol. 

     

    Tijdens deze sessie zal Steven dieper ingaan op het hoe en waarom achter deze koerswijziging, de impact ervan op funda’s contentstrategie en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken. Deze vertaalt hij naar praktische inzichten en handvatten waarmee je zelf aan de slag kunt.

  • Veel goede doelen vragen zich af hoe KiKa in relatief korte tijd (21 jaar) zo’n bekend merk is geworden in Nederland (top 3). En hoe het kan dat we nog steeds jaarlijks groeien qua aantal donateurs. Daar vertel ik jullie graag alles over in deze breakout sessie. Tipje van de sluiter: maak het niet te moeilijk, maar juist heel concreet!

  • Als er één ding is waar we het allemaal over eens kunnen zijn, is dat AI-technologie de grenzen tussen disciplines vloeibaar maakt. Wie is creatief? De copywriter of de art director? De grafisch ontwerper of de dichter? De animator of de modeontwerper? Wat als het antwoord eigenlijk allemaal tegelijk is?

     

    AI heeft het potentieel om elke individu te versterken tot een Superheld, Homo Universalis-status. Newton's woorden, dat 'we op de schouders van reuzen staan', zijn nu meer waar dan ooit. De 'reuzen' in onze analogie zijn niet de AI zelf, maar 'de mensen die erin zitten', de mensen die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Onderscheid in strategie en creatie wordt meer dan ooit van vitaal belang voor merken en hun bureaus.

  • In deze break out kijken we naar een paar websites van de aanwezigen, door de ogen van iemand met een beperking. Je krijgt tips en adviezen wat jij als webredacteur kan doen om je pagina te verbeteren. Kan dat met AI? Misschien… We laten je zien wat toegankelijkheid te maken heeft met inclusie en hoe het je helpt het imago van je organisatie te verbeteren. Bijvangst: je content wordt ook beter vindbaar door de zoekmachines.

  • Het is je vast niet ontgaan: sinds 5 september is Nederland een nieuw telecommerk rijker: Odido. T-Mobile en Tele2 transformeerden naar Odido.

     

    Een project van ongeëvenaarde omvang, waaraan in het diepste geheim werd gewerkt. Hoe zet je alle content om naar een nieuw merk en bouw je een website terwijl het CMS nog ontwikkeld wordt? En hoe fiks je die klus met zoveel stakeholders, afhankelijkheden, complexe processen, een tsunami aan content en een onwrikbare deadline?

     
    Door een contentwasstraat op te zetten. Honderden webpagina’s, de app, e-mailcampagnes, handleidingen, de chatbot, modemboxen, banners, sms’jes en simkaarten: alles kwam voorbij. De uitdaging zat hem niet alleen in het herschrijven van enorme hoeveelheden copy, maar ook in de hoeveelheid besluiten die nog genomen moest worden en de hoge kwaliteit die verwacht werd. Benieuwd naar het succesverhaal achter deze contentwasstraat? Annelies en Wanda nemen je mee. 

  • Veel merken proberen met duurzame producten de groene consument voor zich te winnen. Maar vaak gaan ze net een paar stapjes te ver waardoor de consument afhaakt. Marcel’s Green Soap, hoe je de lichtgroene consument voor je merk kunt winnen.

  • VluchtelingenWerk Nederland, het Prins Bernhard Cultuur Fonds, de Vriendenloterij en ruim 135 Nederlandse musea hebben de handen ineengeslagen om vluchtelingen in Nederland uit te nodigen om een bezoek te brengen aan één of meer culturele hoogtepunten van ons land.

     

    Tijdens de sessie laten Irene en Faby-zien welke route ze hebben belopen van de vertaling van een maatschappelijke behoefte, via een concept naar een seamless klantbeleving waar content key is. 

  • Tijdens de sessie vertelt Kalverliefde oprichter Janina van der Drift alles over haar start-up Kalverliefde en de missie om meer kalfjes te laten opgroeien bij de moederkoe. Hoe breng je retailers en consumenten in beweging in de zeer traditionele zuivelmarkt? Hoe balanceer je tussen feiten en intuïtie? En welke rol speelt de boer hierin? Hoe bouw je bruggen in een polariserende wereld?

  • Ben je als contentprofessional benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van contentmanagement? Overweeg je over te stappen naar een headless Content Management Systeem (CMS)? Wil je weten hoe je een naadloze contentmigratie uitvoert zonder kostbare misstappen?

    ​Zo ja, dan is deze sessie met waardevolle inzichten en praktische richtlijnen precies wat je nodig hebt:

     

    • De voordelen van headless CMS.

    • Contentmigratie: waar moet je op letten?

    • Do’s en don’t van contentmigratie.

  • In deze talk neemt Niny je mee in de wereld van crisis social media management. Ze deelt inzichten en lessen die ze heeft opgedaan tijdens haar 8 jaar ervaring bij vooraanstaande, snelgroeiende organisaties. Ontdek het cruciale belang van effectieve crisiscommunicatie en leer van de best practises uit haar werk voor Artsen zonder Grenzen. Want hoe reageer je op situaties die je niet kunt voorzien?

  • AI-experts voorspellen dat in 2026 90% van alle content online direct of indirect is geschreven door Artificial Intelligence. Ga daar maar eens vanuit! Hoe bereid je jezelf als ervaren communicatieprofessional, webredacteur of contentmanager hierop voor? Vind je het lastig om een goede prompt te schrijven? Weet je nog niet wanneer je ChatGPT wel én wanneer je het beter niet inzet? Kom dan naar deze break out en ontdek:

    • Waarom je nu moet meebewegen en experimenteren.

    • Hoe je ChatGPT effectief inzet in de 3 fasen van het schrijfproces. 

    • Hoe je prompts schrijft die jouw werk leuker, efficiënter en persoonlijker maken.  

    ​​

    Aan het einde van de break out ga je met een door ChatGPT geoptimaliseerde tekst naar huis. Dus, neem je laptop, mobiel en een dosis energie mee.  

  • Hoe zorg je ervoor dat jouw merk de komende jaren overleefd? Door aan een sterk merk te bouwen natuurlijk. En dat kan, in mijn ogen, alleen als je dat doet met sterke, inhoudelijke content.

     

    In de workshop ‘Merken bouwen met content en formats’ laten we aan de hand van inspirerende cases zien hoe je als merk aan je verhaal kunt bouwen met behulp van content. We laten contenttrends zien, kijken naar inspirerende formats, spreken over de overeenkomsten tussen reclame en content en gaan gezamenlijk kijken naar dé basisingrediënten voor een sterk (content)merk.


    Ook krijg je tips, handvatten en adviezen om zelf een sterk contentformat te bedenken. En natuurlijk ga je tijdens de workshop ook zelf aan de slag met het bedenken van een contentformat en kun je natuurlijk je eigen praktijkvragen stellen.

  • (Generatieve) AI is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Maar hoe inclusief zijn deze Large Language Models (LLM's) eigenlijk? Wat zegt het over onszelf en onze vooroordelen als samenleving? Maar belangrijk ook: waar moet ik als marketing professional van bewust zijn en wat kan ik er zelf aan doen?

     

    In deze sessie laat Marion Mulder ons op een interactieve wijze, met een vleugje humor en een tikkeltje scherpzinnigheid, vanuit een technologie-bril de mens en de DEI (diversity, equity & inclusion) kant van AI zien.

  • Dirk Jan was nauw betrokken bij de start en nu bij de dagelijkse contentproductie voor deze succesvolle site. Hoe maken ze verhalen die inspireren en activeren, hoe monitoren ze de resultaten en hoe draagt het platform bij aan het merk UWV? Dirk Jan deelt zijn inzichten en geleerde lessen en doet dat samen met IO-partner Coen Huibers – verantwoordelijk voor het concept van het contentplatform.

  • De markt van gebiedsontwikkeling is complex met veel stakeholders, wet- en regelgeving en onbeheersbare externe factoren. Hoe zorg je er als gebiedsontwikkelaar voor dat je er uitspringt tussen andere aanbieders? Welke rol speelt het merk daarin? En op welke wijze komt dit merk tot leven en werk je eenduidig, consistent en longterm aan lading van dat merk?

     

    In deze sessie zet Dennis Lith uiteen hoe hij dat bij AM heeft aangepakt en welke strategie hij en zijn team daarin volgt.

  • In de sessie ‘Veel voor weinig, nooit chagrijnig’ geeft Jurry Oortwijn je een kijkje in de keuken van de marketingafdeling bij poptempel Paradiso.

     

    Als non-profit organisatie met nauwelijks subsidie ben je als marketeer aangewezen op een kleine portemonnee en een hele dosis passie, creativiteit en marketingkennis om bezoekers te overtuigen om naar je programma’s te komen en aan je te binden. En dat alles voor een salaris conform de culturele sector. Hoe maak je het jezelf dan makkelijk op het gebied van (content)marketing en blijf je gemotiveerd. Dat legt Jurry uit met voorbeelden van community building, data- en contentmarketing.

  • Bibovino.wine heeft gekozen voor een duurzame verandering in de traditionele wijnwereld. Waarbij het gevecht met oude overtuigingen aangegaan wordt, terwijl data voor zichzelf spreken. Welke beliefs moet je hebben om een starre markt te veranderen, hoe verleiden we de consument naar “het nieuwe drinken”? Hoe keer je een negatieve reputatie van een verpakking (bag in box) naar een positieve associatie?

  • Waarom is een voicebot niet gewoon een pratende chatbot? Ontdek het verschil en vooral de uitdagingen bij het ontwerpen van dialogen voor voice! 

     

    In deze sessie gaan we eerst terug naar de basis en laten we zien hoe je tot een dialoog komt voor chatbots. Daarna delen we inzichten uit onderzoek en praktijk over hoe mensen anders reageren op (instructies van) een voicebot, dan op een chatbot. Met die kennis gaan we samen met jou een chatbotdialoog ombuigen naar een voicebotdialoog. 
     

  • Schrijf overtuigende teksten mét hulp van ChatGPT. De ideale redactie-assistent die nooit moe wordt of een deadline mist en altijd beschikbaar is om je te helpen met je teksten.

     

    Gebruik ChatGPT:

    • als motor voor ideeën;

    • voor het schrijven van ruwe tekst;

    • om teksten samen te vatten en te redigeren;

    • door met standaard prompts te werken of;

    • als jouw eigen schrijfcoach.

Break outs

Bekijk op deze pagina het overzicht van de verschillende break outs van het congres Contentmarketing & Webredactie.

 

Download het programmablad (PDF) voor de zaalindeling en tijdstippen van de break out sessies.

bottom of page