Programma

 

Dagopening

09:30 - 09:40 Polar

Welkomstwoord door dagvoorzitter Evelien Bosch

Evelien Bosch

Dagvoorzitter
Evelien Bosch

The Neuroscience of Memorable Content

09:45 - 10:30 Polar

Als spreker heeft Carmen Simon het regelmatig over de lessen die communicatie en marketing kunnen trekken uit de hersenwetenschap. Zodat uitingen niet alleen memorabel zijn, maar ook weten te overtuigen. Want wat heb je eraan als je publiek je boodschap wel onthoudt, maar er niet naar handelt?

Carmen Simon

Cognitive Neuroscientist, Memzy
Carmen Simon

The art of storytelling

10:30 - 11:15 Polar

In elk product, project en organisatie zit een verhaal. Voor medewerkers, klanten of publiek. Maar hoe vertel ik een verhaal? Wat is een verhaal eigenlijk? Moet er drama zijn, een plot, emotie? En waarom zijn dit soort ingrediënten van belang als je een boodschap wilt vertellen?+ Lees meer
Martin Koolhoven vertelt tijdens zijn keynote vol anekdotes, filmfragmenten en humor wat hij heeft geleerd over storytelling. Een beroepsverteller deelt met jou zijn ervaring en inzichten.- Lees minder

Goede contentkwaliteit met meerdere eigenaren

11:40 - 12:20 Polar

Hoe houd je de contentkwaliteit hoog als je met een grote groep contenteigenaren werkt? Hoe breng je het belang van contentoptimalisatie onder de aandacht in de organisatie? En hoe maak je succesvolle contentoptimalisatie meetbaar?+ Lees meer
Ingmar Duynisveld vertelt hoe bij ING de contentkwaliteit wordt verbeterd in een organisatie met meer dan 500 eigenaren en hoe content quality tooling hier een belangrijk middel in is.- Lees minder

Ingmar Duynisveld

Customer journey expert, ING
Ingmar Duynisveld

UX copywriting: je klanten helpen met goede UX

11:40 - 12:20 Auditorium

Heb je wel eens nagedacht over de UX (user experience) van jouw website of app? Oftewel: hoe ervaren bezoekers je online omgeving? Kunnen ze alles vinden en haken ze nergens af?+ Lees meer
UX gaat over meer dan design en een fijne interface. De tekst (UX copy) is even belangrijk. En het zal je verbazen hoe vaak dit wordt vergeten. Zonde vindt Carlot Verloop. Daarom vertelt ze in deze breakout waar je op moet letten, hoe je schrijft voor jouw klant en wat wel en niet werkt. Fijn voor je klanten en voor jouw conversie!- Lees minder

Carlot Verloop

Copywriter & UX writer, Entopic
Carlot Verloop

Transavia: één stem, één gesprek

11:40 - 12:20 Spark

Hoe spreek je als merk met één stem en voer je toch met elke klant een persoonlijk gesprek? Dat klinkt bijna als een onmogelijke tegenstelling. Toch werkt Transavia aan beide.+ Lees meer
Annemieke van Ramshorst vertelt hoe Transavia één brand voice en personalisatie verenigt. De brand voice ‘Transavia Doet en Durft’ zorgt dat de stem van Transavia in elke gesproken of geschreven tekst doorklinkt. Met deze stem als basis wil Transavia voor elke klant een zo relevant mogelijke boodschap tonen. Een boodschap die aansluit bij zijn fase in de customer journey en de behoefte die hij op dat moment heeft.- Lees minder

Annemieke van Ramshorst

Contentspecialist, Transavia
Annemieke van Ramshorst

Hoe maak je als lokale overheid nieuws terwijl je zelf continu onderwerp van gesprek bent?

11:40 - 12:20 Glow

Sinds enkele jaren heeft Amsterdam net als veel andere instellingen een nieuwskamer, inclusief dagstarts, een wekelijkse social media analyse en de cockpit, die sinds deze zomer ook dagelijks wordt gemaakt. Hiermee wordt het online gesprek en sentiment dagelijks binnengehaald en dient mede als input voor het maken van nieuws in onze hoofdstad.+ Lees meer
Hoe zit de werkwijze van deze nieuwsredactie in elkaar? Welke keuzes worden gemaakt voor intern en extern nieuws? Wat zijn de successen en de leerpunten?- Lees minder

Sebas van der Sangen

Hoofdredacteur, Gemeente Amsterdam
Sebas van der Sangen

Bart Veilbrief

Manager nieuwsredactie, Gemeente Amsterdam
Bart Veilbrief

Zo creëer je een succesvolle YouTube-strategie in 2020

11:40 - 12:20 Flash

Op dit moment zetten merken YouTube vooral in als advertentiekanaal. Toch laten zij enorme kansen liggen, want YouTube is naast entertainmentplatform ook de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Alleen al in Nederland zoeken dagelijks honderdduizenden mensen binnen het videoplatform naar video’s.+ Lees meer
Hoe zorg je er dan voor dat jouw video bovenaan verschijnt in YouTube? En hoe werkt het algoritme precies? En welke content werkt dan het beste? Dit legt Peter Minkjan van 5PM jou in deze sessie haarfijn uit.- Lees minder

Peter Minkjan

Social video strategist, 5PM
Peter Minkjan

Impact met infographics

11:40 - 12:20 Beam

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, logisch dat infographics steeds populairder worden als content. Hoe zorg je er nu voor dat je visualisatie intrigeert en tegelijkertijd eenvoudig leesbaar is. Zelfs voor de lezer die geen gevoel voor cijfers heeft.+ Lees meer
Aan de hand van vele goede en slechte voorbeelden krijg je in deze interactieve sessie te zien wat wel en niet werkt. Je maakt kennis met visuele psychologie, die toe te passen is op zowel beeld als tekst. Je ontdekt hoe je, door de juiste design keuzes te maken in je visualisatie, je de nieuwsgierigheid van je lezer kunt prikkelen en hem als het ware met een visuele magneet naar je inzicht toe trekt.- Lees minder

Michiel Dullaert

Datavisualist, De Perfecte Grafiek
Michiel Dullaert

Lunch

12:25 - 13:20

Diverse belegde broodjes: mix van vlees, vis en vega beleg
Keuze uit 2 vegetarische drinksoepen

Lunchbreak yoga

12:45 - 13:15 Fluor

Kom tot rust met een half uurtje yoga.

Nanneke Landman

Yoga instructeur
Nanneke Landman

Het succes van contentoptimalisaties: prove it

13:20 - 14:00 Polar

Hoe weet je of gebruikers behoefte hebben aan ‘betere’ content? Hoe maak je die betere content? En wie bepaalt uiteindelijk wat betere content is?+ Lees meer
Vivian Verstappen vertelt je onder andere hoe je het succes van je content meet, optimaliseert en hoe je successen snel implementeert. Met voorbeelden uit de praktijk. - Lees minder

Vivian Verstappen

Online marketeer, Eneco
Vivian Verstappen

Hoe (video)content engagement, loyaliteit en sales vergroot bij Nationale Opera & Ballet

13:20 - 14:00 Spark

Overal lees je dat videocontent werkt, belangrijk is en meer engagement oplevert. Maar hoe maak je kwalitatieve content die naast sales, bijdraagt aan loyaliteit en awareness? En hoe verbind je jouw contentstrategie aan de marketingdoelen?+ Lees meer
Nationale Opera & Ballet produceert meer dan 100 video’s per seizoen. Er zijn in-house filmmakers en fotografen die nauw samenwerken met de marketingafdeling. Samen zorgen zij ervoor dat er kwalitatieve content wordt gemaakt die bij de specifieke productie en het huis passen. Ook draagt alle content bij aan een van de doelstellingen die het huis heeft. En hoe het geplaatst wordt zodat het de juiste mensen bereikt op het juiste moment. Jaap en Nitchka vertellen hoe dat er uit ziet.- Lees minder

Jaap Beemster

Contentmanager & hoofdredacteur multimedia, Nationale Opera & Ballet
Jaap Beemster

Nitchka Wefers Bettink

Contentmarketeer, Nationale Opera & Ballet
Nitchka Wefers Bettink

Van ‘iets met content’ naar user centric contentstrategie: 5 lessen

13:20 - 14:00 Auditorium

Twee jaar geleden lanceerden we een online magazine onder de naam funda Thuis. Maar dát veranderde het afgelopen jaar. Een nieuwe organisatiestrategie leidde tot een nieuwe user centric contentstrategie inclusief een re-design van het B2C contentplatform.+ Lees meer
Roy Hornstra vertelt aan de hand van deze case voor welke uitdagingen hij stond en welke lessen geleerd zijn, over zijn aanpak en hoe hij ervoor zorgde dat content nu als strategische asset een plek inneemt in de marketingmix.

Een eerlijk verhaal uit de praktijk, inclusief praktische tips.- Lees minder

Roy Hornstra

Contentmarketeer, funda
Roy Hornstra

Beyond B1: begrijpelijk voor iedereen

13:20 - 14:00 Glow

Ongeveer 1 op de 6 mensen (van 16 jaar en ouder) heeft moeite met lezen en schrijven. Meer dan de helft van deze groep is autochtoon (bron: stichting Lezen en Schrijven). Binnen sommige doelgroepen (bij gemeenten, woningcorporaties, energiebedrijven) ligt dat percentage soms veel hoger.+ Lees meer
Ongeveer 1 op de 6 mensen (van 16 jaar en ouder) heeft moeite met lezen en schrijven. Grote kans dat ook in jouw doelgroep dus flink wat laaggeletterden zitten. Zeker als je een brede doelgroep hebt (zoals bij een gemeente, energiebedrijf, zorginstelling, woningcorporatie). En dus reageert je doelgroep anders dan je zou willen. Hoe voorkom je dat? Thirza Wegman laat zien hoe de dienst SZW van Den Haag content maakt die voor iedereen duidelijk is. Zonder de aansluiting met de rest van de doelgroep te verliezen. - Lees minder

Thirza Wegman

Communicatie generalist, De Serendiptist
Thirza Wegman

Goede contentkwaliteit met meerdere eigenaren

13:20 - 14:00 Flash

Hoe houd je de contentkwaliteit hoog als je met een grote groep contenteigenaren werkt? Hoe breng je het belang van contentoptimalisatie onder de aandacht in de organisatie? En hoe maak je succesvolle contentoptimalisatie meetbaar?+ Lees meer
Ingmar Duynisveld vertelt hoe bij ING de contentkwaliteit wordt verbeterd in een organisatie met meer dan 500 eigenaren en hoe content quality tooling hier een belangrijk middel in is.- Lees minder

Ingmar Duynisveld

Customer journey expert, ING
Ingmar Duynisveld

Schrijven voor chatbots

13:20 - 14:00 Beam

In 40 minuten vertelt Geertina je over de relatie tussen contentmarketing, chatbots en jouw rol als webredacteur of marketingspecialist. Jullie kijken samen naar het belang van conversation design en krijg je tips en tricks voor slimme chatbot gesprekken. + Lees meer
Hoe zit het met de verschillen tussen de perfect ontworpen dialoog en de échte klantvragen? Wat gaat er vaak mis in chats, waarom gebeurt dit en hoe los je het op? Hoe voorkom je dat mensen halverwege de chat stoppen met het gesprek en wat heeft de toekomst voor chatbots in petto? - Lees minder

Geertina Hamstra

Chatbotstrateeg & conversation designer, Entopic
Geertina Hamstra

Van bath bomb tot content: de bruisende community van Lush

14:10 - 14:50 Polar

De aanpak van Lush is gewaagd en controversieel. Zo stopten ze onlangs in de UK met alle social brand kanalen, verzamelen ze enkel geanonimiseerde data van hun klanten en hanteren ze een free-publicity beleid. + Lees meer
Lush kiest bewust voor een benadering die uitgaat van betekenisvolle interacties, het delen van échte, ongepolijste content en het aankaarten van belangrijke kwesties op het gebied van milieu, mensenrechten en dierenwelzijn.

Margreet van Schaijck vertelt hoe de eigen koers van Lush bijdraagt aan een positieve klantbeleving en een hechte Lush community. - Lees minder

Margreet van Schaijck

Brand manager, Lush Nederland
Margreet van Schaijck

De waarde van content

14:10 - 14:50 Auditorium

Wat is het rendement van een goede contentstrategie? Hoe bepaal je de waarde van content eigenlijk? En dan niet alleen in aantallen views en likes, maar liever in euro’s omzet of kostenbesparing. Welke kwalitatieve en kwantitatieve KPI’s kun je gebruiken om je contentcreatie en onderhoudprocessen meetbaar te maken?+ Lees meer
Lennaert Stuij vertelt je aan de hand van aansprekende voorbeelden wat je kan meten en hoe je dit in de praktijk aanpakt.- Lees minder

Lennaert Stuij

Strategy director, Entopic
Lennaert Stuij

Praten als je klant? Randstad doet het zo!

14:10 - 14:50 Spark

Steeds meer organisaties ontdekken dat communicatie effectiever wordt als hun online content aansluit bij het taalgebruik van hun klanten. Uitzendorganisatie Randstad heeft hiermee succes kunnen boeken.+ Lees meer
Dankzij de inzet van taaloptimalisatie in tekst en beeld heeft de uitzendorganisatie een spectaculaire effectiviteit en conversie kunnen bereiken.- Lees minder

Wesley Connor

Senior manager e-commerce, Randstad Groep Nederland
Wesley Connor

Webcontent van periferie naar corebusiness: benut de contentmigratie!

14:10 - 14:50 Flash

Je kent vast het vangspel met de vallende stokken. In een contentfunctie voel je je wel eens als de stokkenvanger. Content komt op enig moment uit de organisatie, jij staat altijd klaar om te vangen en bent verantwoordelijk voor de score.+ Lees meer
Mary Schilder en Wenny Geenevasen laten je zien dat de website succesvoller is wanneer content niet aan de rand, maar in het hart van de organisatie zit: de contenteigenaren zijn betrokken; het product vernieuwt; de website verlevendigt.

Een contentmigratietraject blijkt verrassend effectief om dit doel te realiseren. Mary vertelt over haar aanpak van contentmigraties en Wenny licht de effecten toe van de contentmigratie naar de huidige website van de Raad voor het Openbaar Bestuur. - Lees minder

Mary Schilder

Contentmanager
Mary Schilder

Wenny Geenevasen

Senior communicatieadviseur, Raad voor het Openbaar Bestuur
Wenny Geenevasen

Kostenbeperking door creativiteit

14:10 - 14:50 Glow

Hoe val je op in een grote organisatie met veel stakeholders en krijg je ruimte in de drukbezette marketingmix? Deze vragen stelde het team van Patrick van Weert. Hun creatieve idee werd nogal sceptisch ontvangen.+ Lees meer
In deze sessie vertelt hij over het proces van idee tot uitvoer met obstakels en successen. Hun idee: in korte tijd veel draagvlak krijgen en met minimale kosten een mooie impact creëren. Want wat kan vorm en middelen betekenen voor jouw content? Samen gaan jullie op zoek naar creativiteit en overtuigingskracht in zowel binnen als buiten de organisatie.- Lees minder

Patrick van Weert

Senior online marketeer, ANWB
Patrick van Weert

Priming the brain for a decision

14:10 - 14:50 Beam

A musician’s quote reminds us that “There is no such thing as a wrong note. It is always the note that follows that defines whether the first note is wrong or not.” The same goes for business content: there is no such thing as a bad slide, paragraph or segment in a video or in a conversation. Each segment in a message has the potential to impact the next segment. This is called priming. Join this session to figure out how to prime your audiences’ brains properly and lead them to a decision that serves them well. Specifically, in this session, you learn how to:+ Lees meer
  • Avoid the brain’s tendency to habituate to the segments in your content and offer it a jolt for focus and engagement.
  • Use the peak-end rule to create more dramatic “sign posts” in your content and be deliberate about what the brain remembers and acts on.
  • Determine what to withhold, what to reveal to an audience, and in what order, so the brain reaches a decision effortlessly.- Lees minder
  • Carmen Simon

    Cognitive Neuroscientist, Memzy
    Carmen Simon

    Digitalisering en het einde van de webredacteur?

    15:10 - 15:50 Polar

    De digitalisering lijkt sneller te gaan dan ooit. Of het nou gaat om Big Data, kunstmatige intelligentie of augmented reality – technologie dringt steeds verder door in ons dagelijks leven. Maar wat vinden we daar eigenlijk van? Hoe gaan deze technische ontwikkelingen ons gedrag en onze baan beïnvloeden? Kan de samenleving de ontwikkelingen bijhouden – nu en in de toekomst?

    Thimon de Jong

    Keynotespreker & consultant, Whetston
    Thimon de Jong

    Afsluiting

    15:50 - 16:00 Polar

    Dagafsluiting

    Evelien Bosch

    Dagvoorzitter
    Evelien Bosch

    Afsluiting en netwerkborrel

    16:00 - 17:00 Polar

    Ontmoet vakgenoten en andere online specialisten. Na een terugblik op de dag sluiten we af met een borrel.

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte