Het Congres Content Marketing & Webredactie is bestemd voor online professionals die werkzaam zijn als content marketeer, content manager of webredacteur. Kortom: iedereen die betrokken is bij de creatie van content voor online communicatie, -marketing en sales.


Wat is content marketing?
Zoals het befaamde Content Marketing Institute aangeeft: ‘Content is the present – and future – of marketing

Jarenlang was het publiceren van informatie exclusief voorbehouden aan uitgevers. Door het succes van internet en met name social media is informatie compleet vloeibaar geworden en kan iedereen uitgever of journalist zijn. Tegelijkertijd zien marketeers dat traditionele marketingtechnieken – zoals adverteren, het huren van zendtijd voor commercials en het versturen van direct mail – steeds minder resultaat opleveren. Zij weten inmiddels dat communicatie met prospects en klanten vooral effectief is als er relevante informatie met toegevoegde waarde voor de ontvanger wordt verstrekt. Oftewel: content marketing.

Content marketing is het creëren en distribueren van relevante en waardevolle content om (potentiële) klanten te werven en binden. Het is pure marketing, met relevante content als centraal middel. Allemaal om het gedrag van klanten te beïnvloeden. Content marketing is een continu proces dat het beste wordt geïntegreerd in de totale marketingstrategie, en richt zich nadrukkelijk op het vestigen van eigen mediakanalen zoals websites, social kanalen, blogs, apps, nieuwsbrieven en online video’s. Dit in tegenstelling tot het huren van ruimte in mediakanalen van derden, beter bekend als adverteren.


Wat betekent dit voor de online content professional?
De verschuiving in de marketingmix naar content marketing heeft grote impact op de rol en de werkzaamheden van de online content professional, zeg maar de webredacteur of content manager. Deze zal zich nu en in de toekomst vaker gaan bezighouden met het maken, organiseren en publiceren van content die voor klanten relevant is. Deze snelle veranderingen waarmee online professionals en organisaties worden geconfronteerd vragen om een actuele kennisuitwisseling. Om deze reden organiseert Entopic daarom jaarlijks het Congres Content Marketing & Webredactie. We willen met dit event alle beroepsgroepen die zich bezighouden met online content en webredactie op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van content marketing, content strategie, channel management en webredactie.


DSC01264Welke bezoekers kun je verwachten op dit congres?
De afgelopen edities trokken jaarlijks meer dan 550 deelnemers. En dat aantal verwachten we ook dit jaar weer. Een aantal bezoekers schreef een artikel of blog over het congres. Lees de reacties van bloggers over het congres in 2013, 2014 en 2015.

 

Het Congres Content Marketing & Webredactie werd de afgelopen jaren bezocht door zowel medewerkers als leidinggevenden die werkzaam zijn bij:

ABVAKABO FNV
Achmea
Alliander
Amsterdam Schiphol Airport
ANWB
ANP
APG
Artsen zonder Grenzen
AVROTROS
Bol.com
CCV
DELA
Delta NV
Dorel Netherlands
Erasmus Universiteit Rotterdam
Evangelische Omroep
Evides
Fabrique
Frankwatching

Gemeente Almere
Hartstichting
Hogeschool van Amsterdam
ING
Kamer van Koophandel
KLM
KPN
Nationale Postcode Loterij
Nationale-Nederlanden
Natuurmonumenten
Nederlandse Zorgautoriteit
NISB
Nuffic
PGGM
ProRail
Rabobank Nederland
Rijksdienst Ondernemend Nederland
ROC van Twente

Roompot Vakanties
Sint Lucas Andreas Ziekenhuis
Summa College
Sociale Verzekeringsbank
Strukton
Tele2 Nederland
TU Eindhoven
Unirobe Meeùs Groep
Universiteit Leiden
Universiteit van Amsterdam
UWV
Vereniging Eigen Huis
Vriendenloterij
Vilans
Wereld Natuur Fonds
Winvision
Ziggo
ZonMw
Zorggroep Almere


Bezoekersprofiel
Het bezoekersprofiel van het Congres Content Marketing en Webredactie betreft de volgende bedrijven, functies en sectoren:

Functie
Webredacteur
Marketeer
Communicatie adviseur
Projectmanagement
Hoofd Communicatie
Social media
Directie
Web analytics
Overige functies

%
23%
21%
13%
12%
7%
6%
5%
2%
11%

Sector
Overheid
Fin. dienstv.
Gezondheidszorg
Onderwijs
Handel, industrie
ICT
Voeding & levensmidd.
Toerisme
Overige sectoren

%
15%
14%
12%
11%
9%
7%
6%
5%
21%